lørdag 15. september 2012

Og nå; noe ganske annet!:)

Så over til noe ganske annet...har vært mye skriblerier om syke og døde katter og andre dyr her en stund, så nå vil jeg kontre med noe som henger litt mer på greip i hht tittelen på bloggen min;)

Den heter jo tross alt Tildes Kreative Hjørne, ikke Tildes Dyre Hjørne;)

Under finner du bilde av en av den siste tids kreasjoner, en bukse med "Arsenal" brodert i baken;)

Blir spennende å høre hva mottaker synes om denne (bestillingsverk), for den var ikke akkurat lett å få pent til med både brodering og bokstaver i baken!

Så; hva synes du???

Men,men; no guts, no glory vettu;)




TRIST!

Triste greier, men sånn er livet noen ganger, dessverre; Lille Thor, pusunge nr 3, døde igår Fredag 14.09 pga lungebetennelse (antok dyrlegen)

Han ble bare 11 dager gammel, og døde i hendene mine her på kontoret hvor han og de 4 andre søsknene hans bor.

Det siste døgnet surklet det litt i pusten hans, og han nøs litt, og hos dyrlegen kunne de se en liten flekk på høyre lunge, noe som kunne tyde på lungebetennelse, noe som dessverre er vanlig hos slike små nøster.

Lille Thor gikk ned 40 gram fra veiing dag 4, og det er jo riv, ruskende galt for en liten kattunge!

De 4 gjenlevende blir nå nøye overvåket, og det minste lille nys nøye notert; ingen flere syke katter på min vakt, nei!!!

Under finner du søte bilder av de 4 som er igjen (i fødselsrekkefølge); Omega,Timmy,Sot og Kiss:)

Hva i allverden? En hundeseng oppned?
Men...det er jo noen inni der jo!:)
Noen bittesmå, sovende nøster?
Men...hvor er mamma`n?
Jo der er a` gitt!
Èn, to, tre, fire....phu! Alle er her:)







tirsdag 4. september 2012

Kattunger!:)

Nå er det kanskje ikke spesielt kreativt at en drektig hukatte får unger...men skriver litt om det allikevel:)
OBS; Er du sart og sensitiv, og ikke synes en fødsel er naturlig og vakkert i det hele tatt, så styr unna bildene nederst her;)

Artig å få være med på hele fødselen (tror kanskje det kommer en til), fra førstemann stille meldte sin ankomst kl 18:15 igår kveld, og fram til 5e mann (!) var ute ca kl 21:20.

Veldig spennende, veldig slitsomt og ekstremt interessant for ei som tidvis i livet har vurdert jordmor som yrkesvei;) Kattefødsel er ikke helt det samme som menneskefødsel, jeg vet det, men spennende lell og til forveksling likt på mange punkter (men slik er det vel for alle pattedyr;)

Under finner du de aller første bildene fra igår kvelds store hendelse;

1e mann:) 81 gram liten
Ikke så søt her kanskje...
Vask av førstemann. Etterbyrden allerede fjernet:)
Effektiv mamma, nr 2 kom 20 min senere!
Baby nr 1:)
Her har det kommet 3, og mamma er sulten!!!

3 stk som venter på fødende mamma









Oi,oi,oi ser det ut som om Alfa tenker her;)


For et katteliv!
Ønsker du eller noen du kjenner å adoptere en katt, så ta kontakt enten med meg eller med Dyrebeskyttelsen eller SPCA.


Kattungene på bildet her, er vi fosterhjem for gjennom Dyrebeskyttelsen Norge avd. Kongsberg og de skal bo hos meg og min mann til de er 3 mnd gamle, og er adopsjonsklare 3. Desember.

Husk på at levende dyr IKKE er egne som julepresang!!!

Oppdatert informasjon om superflinke Alfa og de - foreløpig - 5 ungene hennes kommer selvsagt etterhvert. Lurer du på noe, så bare spør:)


Over og ut fra en sliten fostermor!:)

torsdag 30. august 2012

Kontraster

Et lite innlegg om kontraster...need I say more??

Mine kaniner, Brownie og Sjakk;






PELSDYROPPDRETTERES SYN PÅ ET GODT DYRELIV;

 ...
...

mandag 13. august 2012

Mye å gjøre...

Hei og hopp!

Her er det travle dager, til tross for akkurat startet ferie for Gubbeliten...

Siden innlegget 12 Juli, små pusekatter i fosterhjem, har det skjedd litt av hvert her hos oss...

Viktigst er vel at mamma`n til de søte små måtte avlives pga nyresvikt og livmorbetennelse!
Hun var i tillegg temmelig halvvill og agressiv, og både dyrlegen, Dyrebeskyttelsen og meg og gubben som er fosterhjem, var enige om at det beste for lille Puseline, var å få slippe mer lidelse!

Etter at hun ble avlivet, tok det heldigvis ikke mer enn i underkant av 1 døgn før nok en gravid pusemamma og hennes 12 uker gamle sønn kom til oss - også de fra DB Kongsberg.
Alfa som mammaen heter, klarte som ved et "mirakel" å snike seg ut gjennom det minste luftehakket i vinduet på katterommet (tidligere kjent som kaninrommet;) og dermed ble hun borte!!!

Etter neste 2 uker, masse leting, dusør lapper, Facebook annonsering, registrering på et nettsted for tapte dyr, samt katte-fange-kasse i hagen til naboen, kom endelig en utsultet Alfa til rette igjen!!!

Heldigvis hadde hun hele tiden holdt seg i nærheten, og det var en supersnill nabodame som klarte å få fatt i Alfa og stenge henne inne på barnas soverom i påvente av at min kjære sambo skulle komme og hente henne! Denne søte naboen skulle søren meg ikke ha dusøren som var utlovet engang, hun var fornøyd bare hun kunne hjelpe til litt! Det skulle vært flere slike mennesker i denne verden!;)

Under ser du den bitte lille glippen i vinduet, som Alfa kom seg igjennom!

I natt var Alfa inne i den nyinnredede fødekassa si og snuste, gravde og lagde snøfte lyder, så nå tror vi det snart er på tide med en liten bepusnings økning (kontra befolkningsøkning...hehe!;)

Så nå får jeg snart prøve meg som jordmor, og se hvordan det er å være med på noe så jordnært og naturlig som en kattefødsel! Jeg gleder meg til, og håper alt går bra! Kryss gjerne fingrene for oss!!!

Ellers skal jeg delta på stand for Dyrebeskyttelsen Norge, avdeling Kongsberg førtskommende Lørdag 18 August, vi skal lodde ut kaker og et par-tre hjemmelagede ting jeg tar med meg i farten:)
Håper på stort oppmøte, se gjerne Facebook siden min for oppdateringer omkring dette!;)
Facebook.com  Mitt nick er Matilde Juveli og "avataren" min er et bilde av Nemo!

Under her ser du bilder av de kattene jeg og Gubbeliten har i fosterhjem p.d.d...
Alle unntatt Rocky er ledige for adopsjon, og kan hentes 9. September; Romeo er ledig umiddelbart etter at adoptant er godkjent av Dyrebeskyttelsen, da han er 14 uker gammel!:)

Kos deg med de snuskete, kosete, bløte og søte bildene;)

Frida (v) og Nemi:)
Frida oppå Nemo:)


Rocky elsker Nemo!

Frida:)


Frida fanger noen zzzzz

Søre Rocky kosegutt!

Rocky og Frida:)

Romeo elsker kos!

Nydelige Romeo!!!

Rocky,Nemi og Frida i en haug:)

Rocky gutten:)


fredag 20. juli 2012

Dyrebeskyttelsen Norge

Under følger et flott og gripende innlegg fra en frivillig i Dyrebeskyttelsen Norge, som virkelig få rsagt det!
Dersom du lurer på hvorfor jeg - og mange flere med meg - bruker tid, ressurser og penger på å forsøke å redde noen få av alle de uendelig mange dyra som blir forlatt, mishandlet og forsøkt drept hvert år, så har du en god forklaring på det her!

Fint om du leser hele innlegget, uavhengig av hva du synes om dyrevern og dyrevernere, for dette har krevet mot og innsikt å skrive!

Kommenter gjerne, og fortell hva du synes, men usaklige, sårende og stygge kommentarer vil bli slettet i sin helhet!

Tildemor.

Menneskene bak organisasjonen.

av Dyrebeskyttelsen Norge avd. Bergen og Hordaland den 19. juli 2012 kl. 20:29 ·

La meg først si at jeg ikke er en av dem som svarer på vegne av Dyrebeskyttelsen. Men jeg står nær nok til å se tårene som triller i kulissene når dagen egentlig bare har vært en lang sammenhengende telefonsamtale, oppdelt i en endeløs rekke kapitler som omhandler katter og kattunger som er funnet ute, i et bosspann, midt inni en tunell, i en bag noen har dumpet ute i skogen mens solen stekte fra skyfri himmel… gjerne for 14 dager siden sånn at noe form for siste-liten redningsaksjon er helt utelukket.

Jeg har overhørt og deltatt i diskusjonene som oppstår når det kommer inn telefoner, epost eller facebook innlegg som sier: Har fem kattunger, hvis ingen tar i mot dem må de avlives. Og de diskusjonene er vonde, såre og stagnerer alltid og uten unntak i det samme spørsmålet: Hvor gjør vi av dem? Og når kommer oppfølgingsinnlegget som sier at det nå er for sent? At fem kattunger nå er døde fordi vi ikke hadde kapasitet til å gripe inn.

Og ikke minst: Jeg har sett epostene som beskylder oss for å være arrogante og kyniske når vi prøver å forklare at fosterhjemmene er fylt til randen og at folk selv må prøve å gjøre en innsats for å finne kattens eier. En epost som gjerne etterfølges av fire facebook innlegg som beskylder oss for å være kynisk og arrogant fordi vi ikke kjemper for Indiske kvinners hår, et bedre barnevern i Norge, alle som sulter, de hjemløse, rusmisbrukerne osv.

Og så kommer den delen som er så vanskelig å forklare og som jeg sikkert kommer til å rette på et titalls ganger i et håp om å finne ordene som i alle fall ikke fullt ut bekrefter at dyrevernere generelt sett er en gjeng mennesker som av intelligensmessige grunner vil bli utryddet neste gang evolusjonen gjør et hopp.

For det første: Dyrevern har aldri vært et bevisst valg. Vi holdt aldri en generalforsamling der vi stemte over hvilken god sak vi skulle engasjere oss i. Hadde det vært tilfelle så tror jeg hver og en av oss hadde valgt noe enklere. Noe som ikke innebar et liv i evig motbakke, og en konstant strøm av sure kommentarer fordi folk mener vi enten ikke gjør nok eller fordi de mener vi gjør for mye.

Vi ble dyrevernere av en grunn. Og selv om årsaken for valget varierer fra person til person så har vi en ting felles: Vi tror på dyrenes rett til et godt liv.
Vi tror at dyr i likhet med mennesker ønsker å leve. At de faktisk ikke ønsker å visne bort i et bortgjemt hull i veggen mens vi sitter inne i varmen og mesker oss med en soleklar overbevisning om at katter alltid klarer seg. Vi tror heller ikke at de ønsker å bli født inn i en verden som ikke har annet å tilby enn 8 uker og et nakkeskudd.
Og det er derfor det gjør vondt når vi blir møtt med innlegg av typen: Vi har fem kattunger og hvis ingen vil ha dem så må de dø. For ikke å snakke om oppfølgingsinnlegget som sier at det nå er for sent.

Det er da vi ser på våre egne katter, der mange av dem en gang stod stilt overfor den samme dødsdommen, men som i dag lever fordi det fantes en tid der vi ikke hadde pels og poter i alle rom. Når vi så slukker lyset i den tro at alt vil virke litt lettere etter en god natts søvn, så ser vi for oss fem par øyne som aldri vil få det våre egne katter har fått. Et liv, en familie, vissheten om at ingenting vondt vil ramme dem.
Og en god natts søvn blir redusert til tre timer som ikke er gode i det hele tatt.

Når hjernen så er akkurat passe underernært på søvn og tankene går i bane rundt denne, forrige og til dels også neste ukes kattetragedier, så er det duket for dagens første akt: Den heter jobb, og er vel kanskje en av de få tingene vi har til felles med ”alle andre”.  Og i motsetning til hva mange tror så er det ingen av oss som er innehaver av tittelen ”Direktør Dyreverner”. Vi er sykepleiere, butikkansatte, frisører, barnehageansatte, legesekretærer, konsulenter i forskjellige firma, it ansvarlige… Vi er mange av dem du møter i løpet av dagen og det eneste som avslører at vi er aktive dyrevernere er løsrevne pelshår som har vevet seg inn i klærne våre.

Etter endt arbeidsdag går teppet opp for dagens andre akt. Den delen som sakte men sikkert vil fortære resten av dagen og som vil hamre løs på psyken med det gubben pleier å kalle kango hammer men som jeg ikke ville gjenkjent om den traff meg midt i ansiktet.

Vi blir fru, frøken og også herr Dyreverner. En jobb som lønnes utelukkende med kattenes takknemlighet. I stillingsbeskrivelsen står det følgende: Arbeidstakeren er ansvarlig for at dyrene har det bra både fysisk og psykisk. Redde katter må sosialiseres. Skulle disse finne på å bite eller klore så er det bare å surre litt tørkepapir rundt såret. Såret vil gro på sikt så det er ingen grunn til bekymring… Ikke for slike bagateller i alle fall. Har man derimot syke fosterhjemskatter så sier hjertets grunnregel nummer 1 at man skal bekymre seg mest mulig. Ofre gjerne nattesøvnen for å våke over pasienten. Hold kattekassene rene. Har du 5-10 katter anbefales det at du rengjør dem 3-4 ganger for dagen. Har du flere enn 10 katter bør kassene rengjøres hver gang du går forbi dem (sett dem gjerne på et lurt sted slik at du passerer dem ofte)

Og når vi stabler katter i høyde og bredde mens vi prøver å komme opp med skikkelig kreative løsninger på hvor vi best kan plassere fire syke katter for å hindre at de smitter de friske, så hagler det inn nye meldinger fra folk som har funnet en katt, men som ikke vil eller kan gjøre noe mer enn å ta en telefon til dyrebeskyttelsen fordi de har en hund, en katt eller pene blomster i hagen. For hva søren er vel vitsen med å ha en Dyrebeskyttelse hvis den ikke er på pletten for å redde hagens begoniaer når disse er under angrep?

Jeg kunne fortsatt i det uendelige, men jeg tror til dels jeg har fått frem begynnelsen på poenget mitt, og hvis noen sovnet underveis og våknet omtrent her, så skal jeg vispe sammen et kjapt resymé: Vi er mennesker. Mennesker som spesielt i vår og sommerhalvåret får omtrent halvparten av den søvnen hjernen påstår at vi trenger. I perioder virker det som om vi lever, ånder og eksisterer kun for dyrene. Vi blir trøtt, vi blir sliten, vi blir fortvilet, vi plukker opp døde katter, vi våker over døende katter, og vi prøver å tømme havet med t-skje.

Og når dette fatet med komplett kaos og bekymring krydres med beskyldninger om at vi er arrogante kynikere som aldri burde fått jobben som sommervikarer hos Dyrebeskyttelsen så er det fristende å le, men lettere å gråte.

Så dette er min bønn til alle dere som føler for å påpeke alle våre feil og mangler: Før dere kaster dere over tastaturet for å fortelle oss hvor udugelige dere av den ene eller andre grunnen mener at vi er, så tenk igjennom at vi er mennesker. Og vi har egentlig nok byrder uten at du trenger å begrave de byrdene i et grustak.

Og når du truer med å trekke den økonomiske støtten fordi vi ikke svarte på en epost fort nok, fordi vi ikke hadde et ledig fosterhjem i bakhånd akkurat den dagen du fant en hjemløs katt i hagen din eller fordi vi ikke vil gi deg en utekatt når trappen din leder rett ut på høytrafikkert vei, så tenk over hvem du ønsker å ramme, og hvem du egentlig rammer.
For selv om de fleste av oss ville ofret vår siste skive for å mette en sulten katt, så er det ikke vårt daglige brød dette går ut over. De du ofrer på sinnets alter er dyrene.

Til slutt vil jeg resirkulere et par kloke ord fra en venninne: Jeg trives bedre i selskap med dyr enn med mennesker, for når dyrene biter så gror sårene.

Christel Ansnes

fredag 13. juli 2012

Stakkars overkjørte pusekatt - bare la den ligge!

Fæl overskrift, ikke sant?

Men slik har det blitt i denne verden; en overkjørt katt har null verdi, null interesse for noen, annet enn eieren!

For dèt vil jeg bare si; om noen hadde gått dør til dør i mitt nabolag og lurt på om noen eide den overkjørte katta som ligger borti veien, og den viste seg å være min, så hadde jeg blitt så glad for at de tok seg tid til å spørre!!! Det er faktisk ikke bare en katt! Det er et dødt dyr, et dødt eller skadet kjæledyr i mange tilfeller, et dyr som har gitt glede, som har underholdt, koset og spist, ligget i vinduskarmen og krøllet seg sammen i stolen... Et kjæledyr som noen savner ; kanskje en gammel dame som bare har denne katten i hele verden, kanskje et lite barn som går rundt og roper desperat på lekekameraten sin, eller så bor den hos noen som meg og min samboer ; dyreelskere som ikke bryr oss døyten om hva andre synes om oss ; vi elsker våre dyr og ville satt himmel og jord i bevegelse for å finne katta om hun forsvant!

Tenk over dette neste gang du er så uheldig å kjøre på en katt eller et annet dyr, om den lever eller allerede var død da du traff den eller om den ligge der i veikanten!! Den er ikke "bare en katt" ; for mennesket den hører til hos, kan den bety ALT! Du kan jo ringe dyrebeskyttelsen i din kommune, SPCA eller ring din lokale veterinær. Få alltid lest av chippen på døde kjøledyr, kanskje er den merket og eieren kan få ro i sjela og slippe og å fly gatelangs og lete etter et dødt dyr.

Og til sentralbord damen i Søndre Buskerud Politidistrikt, som svarte på min henvendelse om den døde katten midt i veibanen; SKAM DEG!

Elendig "kundeservice", elendig attitud mot døde/skadde dyr og en personlighet som - på meg som er dyreelsker - virket så iskald at hun ikke behøver ta med seg fryser om hun skal til Sahara!

Skjerp dere folkens! Om ikke annet, så er det å fjerne et dødt dyr fra veibanen en veldig fin måte å forebygge en ulykke på!! På den måten slipper dere en unødvendig utrykning til en front mot frontkollisjon da en bilfører som nekter å kjøre på dyr i veibanen (eller evt skvetter), kaster seg unna dyret og treffer en bil istede.

Hvor har det blitt av den gode, gamle politimannen; han som alltid gjorde sitt ytterste for å hjelpe alle?

Har politikerene virkelig drept han òg??

De som er ansatt for å passe på oss (både direkte og indirekte) har ikke ressurser nok til å gjøre noe som helst! Det vil alltid skje mange ting i et samfunn, alle kan ikke dra ut til èn ulykke, alle ressurser kan ikke bli fastlåst ett sted, da har man ikke nok folk! Regjeringen burde snart ta en grep, og bruke penger på annet enn egen alderdom (eller enda bedre; skift ut hele bunten, de har jo bevist at de ikke duger!)

Sånn! Det var dagens innlegg; veldig politisk, og veldig sint, spre gjerne ordet videre, for i motsetning til visse politikere og andre d*********** , så står jeg for det jeg sier!;)

Og sånn helt til slutt; jeg spurte den nå beryktede sentralborddama om det var slik å forstå at de i det minste ville komme dersom jeg hadde kollidert pga denne katta som lå midt i veien... "Kommer dere og rydder opp da, eller?" Svaret jeg fikk sier vel alt; "Ja, da kommer vi selvsagt!"

Med frustrert hilsen;

Tildemor.

Bloggarkiv