søndag 20. mai 2018

Om nye tider og kreative bidrag til hjemløse dyr

Siden sist (det har gått hele 3 år siden siste innlegg - grøss), så har jeg endret meg en hel del, i form av ett stort og nesten altoppslukende fokusskifte.

Dette innlegget vil handle om nettopp denne endringen.

Som nevnt i ett tidligere innlegg, har jeg hatt en stadig økende fokus på facebook, og dermed brukt stadig mindre tid på bloggen min. Og dét er litt trist, all den tid ikke alle er å finne på facebook! Grunnen til at jeg bruker mer og mer tid på Face, er at jeg der har oppdaget en ny verden av mennesker som vil bruke sin tid på det samme som meg; Dyrevern!

Jeg har brukt lang tid på å finne dyreverns-/rescuegrupper med samme fokus som meg, som er seriøse og gjennomtenkte, styrer unna drama (dessverre blir det ofte drama, negativ omtale av andre rescuegrupper, baksnakking og shitkasting i mange av rescuegruppene), og som bruker pengene de samler inn, til det de ha lovet!

Og funnet gruppene, det har jeg! 

Pr.idag har jeg funnet, og anbefaler, disse gruppene;

Stines Dyrehjelp  http://www.stines-dyrehjelp.com/
Rolda (som også drifter gruppen Gatehunder fra Romania, på facebook.)Roldas nettside finner du her; https://rolda.org/adopt-dog/

I tillegg hjelper jeg innimellom til da NLFA (New life for animals) trenger hjelp. Disse har kun facebookside.

Grunnen til at så mange satser på Facebook alene, tror jeg skyldes det enormt store publikumet, mulighet til å dele, reklamere for egen gruppe og kjøpe seg annonseplass til en svært rimelig penge. Dette er alle unike måter å nå en stor mengde mennesker på, samtidig.


Det siste året har de nevnte gruppene vært med på å forme min personlighet i stor grad, rett og slett fordi jeg endelig har funnet andre mennesker, mange andre mennesker, som har en like stor grad av kjærlighet for og investering i dyreredning, som jeg selv har!

Den første gruppa på lista mi har jeg visst om i flere år, og da min tidligere norske mottaker, Stjerterom, måtte legge ned driften ifjor, fikk jeg anledning til å hjelpe Stine i hennes arbeid med å redde forlatte, mishandlede og utkastede dyr i Lier i Buskerud. Det som gjør denne organisasjonen ekstra interessant for min del, er nettopp dens tilholdssted; kun et par mil fra mitt eget bosted! Og dét må jeg si; å hjelpe dyr i mitt eget boområde, gjør ekstra godt!

Måten jeg hjelper Stine på, er også ekstra morsom for meg som elsker håndarbeid og kreative løsninger; jeg har rett og slett startet min egen salgsgruppe på Facebook, hvor jeg tar bestillinger på strikketøy, lett søm og andre kreative tiltak, som fks. hjemmebakte hundekjeks. Alle disse produktene selger jeg i min egen Facebookgruppe, Matildes strikkerier (og litt søm.) 
Hele salgssummen går rett til Stine, dette sikrer jeg ved å oppgi konto og vippsnummer til Stines dyrehjelp. På den måten er ingen i tvil om at pengene kommer dit de skal, og ingenting går i min lomme:) Stine har allerede kastrert flere kaniner ve hjelp av inntekter fra min salgsside, noe som varmer mitt kaninelskende hjerte ekstra mye;)Stines dyrehjelp redder forøvrig inn alle de dyra som de fleste andre organisasjoner ikke har kunnskap og/eller mulighet til å hjelpe, så som kaniner, mus, hamster, fugler ol:) Dette synes jeg er ekstra bra, da disse dyrene ikke har så mange til snakke for seg!

                             ***

Den neste rescueorganisasjonen på lista mi, heter Rolda og holder til i Romania. Og nå vil jeg oppfordre deg til å slette alle forhåndsprogramerte meninger om Romania, og lese det jeg skriver under, uten fordommer;

Rolda ledes av ei svært driftig dame ved navn Dana Costin. Dana hater korrupsjon, og elsker hunder! Dette er en ganske vanskelig kombinasjon da man bor i ett land som inntil ganske nylig var alt annet enn demokratisk, og som i tillegg er ett av landa med aller størst andel hjemløse hunder! Dana jobber døgnet rundt, først i sin vanlig jobb, den hun må ha for å overleve, som betale for husleie, strøm og mat...deretter jobber hun til langt på natt...med å redde hunder som "alle andre" kaster på gata! Rolda har 2 rescuesentere hvor totalt 650 hunder får ett sted å sove, mat, vann og veteinærtilsyn. Det sier seg vel selv, at dette koster penger? MYE penger! Hver dag, hver uke, hver måned, hele året koster dette mye penger! Og er det én rumensk forening jeg stoler på, så er det Rolda og Dana Costin! Her går hver eneste krone direkte til dyrene! 

Da jeg er ei dame som har vanskelig med å si nei, har jeg nå 2 frivillige verv i Rolda; jeg er med-admin i deres norske avdelings facebookgruppe, Gatehunder fra Romania, og jeg er oversetter for innlegg Dana poster på Roldas norske nettside, og på den norske facebookgruppa deres. Heldigvis synes jeg begge deler er både gøy og relativt lite tidkrevende (ihvertfall foreløpig), så det går helt fint å få flettet dette inn i hverdagen min, her i Norge.

Rolda er forøvrig også svært nøye med å følge alle lover og regler for import av hunder, og tester for alle mulige tenkelig og utenkelige sykdommer, i tillegg til evt. adferdsproblemer. De har tom. en egen avdeling for hunder med alvolige adferdsproblemer, som de IKKE vil utadoptere, men tar vare på i senteret og i fosterhjem, i Romania. Disse hundene kan kun fjernadopteres, og på den måten hjelpes direkte, selv om de ikke kan flytte til nye hjem. Det er selvsagt ikke snakk om hunder som er aggressive mot mennesker, men de som sliter med å forholde seg til andre hunder, ofte etter ett langt og tøft liv på gata.

Sånn. Dette var litt om hvordan Facebook har hjulpet meg til å endre fokus, og trikset er rett og slett å lære seg hvordan Facebook best brukes!:)

Facebook blir rett og slett det en gjør det til, og for meg er dyreredning det eneste jeg egentlig ser noe vits i å drive aktivt med (selvsagt med unntak av eget hjem, min kjære sambo, øvrig familie og sist men ikke minst; mine egne kjæledyr!), derfor er også min Facebookvegg sterkt preget av dette;)

Adopt, don`t shop!

Bildet er lånt, med tillatelse, fra Roldas nettside;)
- Matilde.




 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bloggarkiv