Temaet for min lille give away denne gangen er;
SOMMER OG SOL:)
Skal ikke se bort ifra at det sniker seg inn et dyr også...
Håper du vil være med, til tross for sommer og late feriedager for mange av oss:)
Bilder av premien kommer så snart jeg har den på plass!
Reglene er så her;
1 lodd; Kommentér under innlegget her
2 lodd; link til GA på Facebook:)
3 lodd; ALLE som skriver "sommer og sol" i kommentarfeltet under innlegget ila denne eller neste uke, får 3 lodd ekstra!:)
- Tildemor -
En blogg om dyrevern, håndarbeid og kreative måter å kombinere de to!
mandag 8. juli 2013
Hei igjen!:)
Heisann sveisann!
Her har det vært bloggtørke så jeg blir rent flau!!!
Det var selvsagt aldri min intensjon å la det tørke sånn helt ut...men pga sykdom og tøys, måtte det dessverre bli litt stille...
Her har det vært mye opp og ned...men heldigvis er vi alle ved godt mot, og sommeren har kommet for fullt i vår lille hage, og dét hjelper!:)
Jeg leser stadig vekk 22-23 grader på gradestokken, både ute og inne, og det er deilig for både 2 beinte og 4 beinte!:)
Etter at pusejenta vår Linx døde i Mars, har det vært litt trist her i heimen...for selv om vi var klar over at vi ville måtte komme til å ta en trist avgjørelse, var det ikke det minste trøst i tanken om at hun fikk det bedre (hun hadde kronisk nyresvikt, og nyre nr 2 begynte å svikte i Februar/Mars); vi var alle merkbart triste i ukene etter at hun døde.
I midten av Mai fikk jeg så plutselig en telefon fra dyrlegen min; det var assistent Jarle som ringte... Han visste jo at jeg og min samboer nettopp hadde mistet Linx, og at vi er superglade i dyr!:)
Han fortalt at veterinærkontoret samme dag hadde fått inn ei 10 mnd ung pusefrøken (som mest sannsynlig var drektig), til avlivning! Jarle lurte på om jeg - som driver aktivt i dyrebeskyttelsen Norge Kongsberg - kanskje kunne hjelpe?
Jeg måtte forklare at DB dessverre har en haug katter på vente liste, og at alle fosterhjem er fyllt opp til randen...så nei; dessverre kunne ikke DB hjelpe...
....Men rent privat kunne jeg jo tenke meg en katt til.....
Enden på visa (det har du sikker skjønt) var at lille Lyx - som vi døpte henne- kom til oss og ble hos oss:)
Hun er nå ei tillitsfull lita tulle som flyr rundt og mjauer for oppmerksomhet, flyr ut og inn (etter å ha blitt holdt inne i over 6 uker for å venne seg til nytt bosted:), jakter pipp og mus og er blitt god venn med begge guttene våre; Creme og Balthazar:)
Lyx ble kastrert på dyrlegenes regning (de ansatt hadde kronerulling og den ene dyrlegen gjorde jobben helt gratis:)
Bilder av Lyx kommer selvfølgelig, matmor slite bare litt med mobilen om dagen (knuste glasset på min nye mobil på lørdag...)
Så takk til Eiker Dyreklinikk for super ekstra service, og ei nydelig happy pusefrøken som vi elsker veldig høyt!:)
Midt oppi sommerens varme, ny pusekatt og diverse trøbbel i heimen (som får bli et eget innlegg, da det er litt mye å skrive om nå), så fikk våre 3 fosterkaniner Sirkus, Kastanje og Ludde Champagne et nytt, godt hjem!:)
De bor nå landlig og fint til, og har et eget uteområde og et stabbur med varmelamper og masse deilig høy å kose seg med...og de har hverandre!:) SÅÅÅÅÅ deilig at de kom til samme hjem!:)
Takk til Astrid og mannen hennes, som strakk seg langt og lenger enn langt, og adopterte hele 5 dyr av DB Kongsberg på èn og samme gang!:)
Brownie og Sjakk må ikke lenger løøøpe opp trappa og peppre gangen utenfor døra inn til "foster rommet" med bæsjekuler;) Kaniner markerer området sitt, og det var tydeligvis plagsomt mye markering som måtte til da hele 3 ukjente kaniner tok over fosterrommet i Januar;)
Man kan aldri slipper ukjente kaniner samme, da blir nemlig slosskamp og garantert dyrlege besøk resultatet!
Man må følge spesielle "bonding" regler om man ønsker å føre ukjente kaniner sammen, og det er definitivt enklest med 2, max 3 kaniner samme i en gruppe:)
Da kaninene er bondet (ført sammen), bør de ikke skilles igjen, da de er venner for livet:)
Til og med et lite dyrlegebesøk kan være nok til å utløse slosskamp, da den ene kaninen plutselig lukter anderledes... Så ta alltid med alle kaniner som bor sammen, og er venner, til dyrlegen! Selv om det bare er snakk om kloklipp på den ene, og minimalt med tid fra hverandre... Snakk om territorielle dyr;)
Vi gleder oss til videre oppdateringer av bloggen vår - nå som vi endelig er tilbake igjen!:)
Dyrevennelig hilsen
Tildemor og gjengen:)
Her har det vært bloggtørke så jeg blir rent flau!!!
Det var selvsagt aldri min intensjon å la det tørke sånn helt ut...men pga sykdom og tøys, måtte det dessverre bli litt stille...
Her har det vært mye opp og ned...men heldigvis er vi alle ved godt mot, og sommeren har kommet for fullt i vår lille hage, og dét hjelper!:)
Jeg leser stadig vekk 22-23 grader på gradestokken, både ute og inne, og det er deilig for både 2 beinte og 4 beinte!:)
Etter at pusejenta vår Linx døde i Mars, har det vært litt trist her i heimen...for selv om vi var klar over at vi ville måtte komme til å ta en trist avgjørelse, var det ikke det minste trøst i tanken om at hun fikk det bedre (hun hadde kronisk nyresvikt, og nyre nr 2 begynte å svikte i Februar/Mars); vi var alle merkbart triste i ukene etter at hun døde.
***
Han fortalt at veterinærkontoret samme dag hadde fått inn ei 10 mnd ung pusefrøken (som mest sannsynlig var drektig), til avlivning! Jarle lurte på om jeg - som driver aktivt i dyrebeskyttelsen Norge Kongsberg - kanskje kunne hjelpe?
Jeg måtte forklare at DB dessverre har en haug katter på vente liste, og at alle fosterhjem er fyllt opp til randen...så nei; dessverre kunne ikke DB hjelpe...
....Men rent privat kunne jeg jo tenke meg en katt til.....
Enden på visa (det har du sikker skjønt) var at lille Lyx - som vi døpte henne- kom til oss og ble hos oss:)
Hun er nå ei tillitsfull lita tulle som flyr rundt og mjauer for oppmerksomhet, flyr ut og inn (etter å ha blitt holdt inne i over 6 uker for å venne seg til nytt bosted:), jakter pipp og mus og er blitt god venn med begge guttene våre; Creme og Balthazar:)
Lyx ble kastrert på dyrlegenes regning (de ansatt hadde kronerulling og den ene dyrlegen gjorde jobben helt gratis:)
Bilder av Lyx kommer selvfølgelig, matmor slite bare litt med mobilen om dagen (knuste glasset på min nye mobil på lørdag...)
Så takk til Eiker Dyreklinikk for super ekstra service, og ei nydelig happy pusefrøken som vi elsker veldig høyt!:)
Midt oppi sommerens varme, ny pusekatt og diverse trøbbel i heimen (som får bli et eget innlegg, da det er litt mye å skrive om nå), så fikk våre 3 fosterkaniner Sirkus, Kastanje og Ludde Champagne et nytt, godt hjem!:)
De bor nå landlig og fint til, og har et eget uteområde og et stabbur med varmelamper og masse deilig høy å kose seg med...og de har hverandre!:) SÅÅÅÅÅ deilig at de kom til samme hjem!:)
Takk til Astrid og mannen hennes, som strakk seg langt og lenger enn langt, og adopterte hele 5 dyr av DB Kongsberg på èn og samme gang!:)
![]() | ||
| Brownie og Sjakk er litt glade de ikke lenger må dele hus med andre kaniner:) |
Man kan aldri slipper ukjente kaniner samme, da blir nemlig slosskamp og garantert dyrlege besøk resultatet!
Man må følge spesielle "bonding" regler om man ønsker å føre ukjente kaniner sammen, og det er definitivt enklest med 2, max 3 kaniner samme i en gruppe:)
Da kaninene er bondet (ført sammen), bør de ikke skilles igjen, da de er venner for livet:)
Til og med et lite dyrlegebesøk kan være nok til å utløse slosskamp, da den ene kaninen plutselig lukter anderledes... Så ta alltid med alle kaniner som bor sammen, og er venner, til dyrlegen! Selv om det bare er snakk om kloklipp på den ene, og minimalt med tid fra hverandre... Snakk om territorielle dyr;)
Vi gleder oss til videre oppdateringer av bloggen vår - nå som vi endelig er tilbake igjen!:)
Dyrevennelig hilsen
Tildemor og gjengen:)
onsdag 17. april 2013
SOLSKINN og trekning i min lille give away!:)
Som lovet; på den første solskinnsdagen på lenge, blir det nå trekning i min lille, uhøytidelige give away!
Ikke mange som har tatt lodd denne gangen, men det er nok mest min egen skyld; har vært litt bloggtørke siden forrige GA, så jeg er såre fornøyd med de følgerne som har fått med seg min lille GA:)
Tusen takk til dere!
Deltakere denne gangen var; Ellen Kristin med 3 lodd, Blåbærtua med 3 lodd, Lise Engdal - Nintendo Lizzy med 6 lodd og Ruths datter med 3 lodd:)
Trekningen foregikk på gamlemåten; navn på post it lapper som blir krøllet sammen:)
Det eneste som var litt anderledes denne gangen, var at mine 2 frittgående kaniner, Sjakk og Brownie, fikk utføre selve trekningen:) Fritt inspirert av denne flotte damen; http://maritemilie.com/category/den-store-kaninboka/ som rett som det er har konkurranse med flotte premier på Den Store Kaninboka på Facebook:)
Grunnen til at jeg ikke linker direkte til henne på Facebook, er at ikke alle har meldt seg på "Facebokk-galskapen", og dermed ikke kommer inn og får lest skikkelig, er jeg redd:)
Men altså; du finner henne på Facebook;)
Og JA; jeg elsker kaniner og hater de som har dem i bur!
Gratulerer Nintendo Lizzi; mail meg adressen din på maroe79@online.no, så sender jeg deg premien innen kort tid! Håper du finner noe fint å bruke den til!:)
Ha en strålende finfin dag i sola, alle sammen! Håper dere vil være med på neste GA òg, det kommer en om kun kort tid, det garanterer jeg!:)
Tildemor.
Ikke mange som har tatt lodd denne gangen, men det er nok mest min egen skyld; har vært litt bloggtørke siden forrige GA, så jeg er såre fornøyd med de følgerne som har fått med seg min lille GA:)
Tusen takk til dere!
Deltakere denne gangen var; Ellen Kristin med 3 lodd, Blåbærtua med 3 lodd, Lise Engdal - Nintendo Lizzy med 6 lodd og Ruths datter med 3 lodd:)
Trekningen foregikk på gamlemåten; navn på post it lapper som blir krøllet sammen:)
Det eneste som var litt anderledes denne gangen, var at mine 2 frittgående kaniner, Sjakk og Brownie, fikk utføre selve trekningen:) Fritt inspirert av denne flotte damen; http://maritemilie.com/category/den-store-kaninboka/ som rett som det er har konkurranse med flotte premier på Den Store Kaninboka på Facebook:)
![]() |
| Alle vet vel at lapper kan være skumle? Spesielt post it lapper!:) |
![]() |
| Forsiktig, forsiktig... |
![]() |
| Gratulerer til Nintendo Lizzi:) |
![]() |
| Her er den sjenerte karen som trakk vinneren:) |
Grunnen til at jeg ikke linker direkte til henne på Facebook, er at ikke alle har meldt seg på "Facebokk-galskapen", og dermed ikke kommer inn og får lest skikkelig, er jeg redd:)
Men altså; du finner henne på Facebook;)
Og JA; jeg elsker kaniner og hater de som har dem i bur!
Gratulerer Nintendo Lizzi; mail meg adressen din på maroe79@online.no, så sender jeg deg premien innen kort tid! Håper du finner noe fint å bruke den til!:)
Ha en strålende finfin dag i sola, alle sammen! Håper dere vil være med på neste GA òg, det kommer en om kun kort tid, det garanterer jeg!:)
Tildemor.
tirsdag 26. mars 2013
GIVE AWAY!
Her kommer en liten, vårlig Give Away fra en vinter lei nordboer;)
Bilde av gaven sees under:)
Håper det faller i smak!
Trekning blir første solskinnsdag her hos meg!:) Kast deg på, selv om det snør idag, kan det jo være sol i morgen, kanskje, eller...??? :)
Hva som gir lodd i min lille for GA denne gang er;
* Poste link til GA på Facebook el; 3 lodd
* Linke til GA i egen blogg; 3 lodd
* Kommentere under GA innlegget; 3 lodd
Altså totalt 9 lodd denne gangen:)
Vårlig hilsen;
Tildemor!:)
Bilde av gaven sees under:)
Håper det faller i smak!
Trekning blir første solskinnsdag her hos meg!:) Kast deg på, selv om det snør idag, kan det jo være sol i morgen, kanskje, eller...??? :)
Hva som gir lodd i min lille for GA denne gang er;
* Poste link til GA på Facebook el; 3 lodd
* Linke til GA i egen blogg; 3 lodd
* Kommentere under GA innlegget; 3 lodd
Altså totalt 9 lodd denne gangen:)
![]() | |||
| Boken "i perlehumør", 4 nøster cotton light i rosa, og 2 mønstermarkører... |
Tildemor!:)
fredag 8. mars 2013
Giwe Away!
Nå har jeg vært fraværende på så mange plan, så lenge, at nå er det NOK!:)
Nå må det en liten Give Away til, ellers blir jeg gal!
Gaven kommer det bilde av snart, men kan si såpass allerede nå, at det handler om bomull og perler:)
Håper maaange vil bli med, til tross for at jeg hverken har verdens mest spennende eller oppdaterte blogg; for om mange blir med på GA, så blir det mer inspirerende og spennende å skrive blogg også...så blir det kanskje flere GAer framover;)
Hva kom egentlig først? Høna eller egget? GA deltakere eller blogging?
GOD VÅR!!!:)
Tildemor.
Nå må det en liten Give Away til, ellers blir jeg gal!
Gaven kommer det bilde av snart, men kan si såpass allerede nå, at det handler om bomull og perler:)
Håper maaange vil bli med, til tross for at jeg hverken har verdens mest spennende eller oppdaterte blogg; for om mange blir med på GA, så blir det mer inspirerende og spennende å skrive blogg også...så blir det kanskje flere GAer framover;)
Hva kom egentlig først? Høna eller egget? GA deltakere eller blogging?
GOD VÅR!!!:)
Tildemor.
søndag 20. januar 2013
Bloggtørke og søte surikater!;)
Her er jeg tilbake, etter en meget lang periode med bloggtørke!
Grunnen til tørken er sammensatt, men hovedsaklig har tørkeperioden bestått av sykdom, stress, datakurs og dyr!
Mine 2 små surikater (les; kaniner som står på bakbena;) har heldigvis ikkeno` av skylden (bank i bord) denne gang; begge er friske og meget raske, og nå for tiden er det kjøkkenet som representerer "det store utland" for de to:) Der ute skjer det så mye spennende, og det er så utrolig mye møtevirksomhet, tisking og visking der ute, at de er helt slitne når de kommer inn igjen i stua etter en time eller to:) Målet er nemlig hele tiden å komme seg opp på kjøkkenbordet og stjele frukt eller kattemat;)
Ellers er vi nå fosterhjem for 3 "nye" katter; Nala, Silver og Shadow...etter et par mnd som kontorpus, er nå Nala fri til å gå hvor hun vil i huset, sammen med våre 6 egne dyr...og det virker det som om hun stortrives med!:)
Silver og Shadow har fått regjere "gjesterommet" (aka katterommet), da de 2 er søsken og godt forlikt:)
Silver og Shadow er ca 6 mnd gamle, og klare for adopsjon, om du kjenner noen som er interessert;)
Forøvrig strikkes og hekles det selvsagt fortsatt så mye tid og helse tillater; dette er min egenkomponerte terapi og har hjulpet meg igjennom mang en vanskeligp periode. Nå om dagen går det i barnetøy og hentesett, men det ligger også et par voksen gensere og ei kofte og venter...spennende!:)
Jeg skal prøve å få koblet bloggen min opp mot Facebook, så kanskje jeg får noen flere lesere?
Jeg har idag også meldt meg på ei FB side som heter wool rocks, som satser på å få til en internasjonal "bytte-garn-side" på facebook! Så spennende - oppdateringer følger!:)
Så gjenstår bare å ønske alle en riktig så strålende helg videre, håper også uka som kommer blir riktig så finfin for deg og dine!
Med hilsen Matilde og dyrehagen!;)
Grunnen til tørken er sammensatt, men hovedsaklig har tørkeperioden bestått av sykdom, stress, datakurs og dyr!
Mine 2 små surikater (les; kaniner som står på bakbena;) har heldigvis ikkeno` av skylden (bank i bord) denne gang; begge er friske og meget raske, og nå for tiden er det kjøkkenet som representerer "det store utland" for de to:) Der ute skjer det så mye spennende, og det er så utrolig mye møtevirksomhet, tisking og visking der ute, at de er helt slitne når de kommer inn igjen i stua etter en time eller to:) Målet er nemlig hele tiden å komme seg opp på kjøkkenbordet og stjele frukt eller kattemat;)
![]() | |||||
| Søte, men forferdelig rampete!:) |
Silver og Shadow har fått regjere "gjesterommet" (aka katterommet), da de 2 er søsken og godt forlikt:)
Silver og Shadow er ca 6 mnd gamle, og klare for adopsjon, om du kjenner noen som er interessert;)
![]() |
| Nydelig Silver (jente) |
![]() |
| Og flotte Shadow (gutt) |
Jeg skal prøve å få koblet bloggen min opp mot Facebook, så kanskje jeg får noen flere lesere?
Jeg har idag også meldt meg på ei FB side som heter wool rocks, som satser på å få til en internasjonal "bytte-garn-side" på facebook! Så spennende - oppdateringer følger!:)
Så gjenstår bare å ønske alle en riktig så strålende helg videre, håper også uka som kommer blir riktig så finfin for deg og dine!
Med hilsen Matilde og dyrehagen!;)
tirsdag 13. november 2012
Hvorfor må det være sånn?
Her kommer et lite, lynkjapt innlegg, mer som et nødskrik å regne...
Som noen kanskje har oppfattet, så er jeg og min kjære sambo fosterhjem for Dyrebeskyttelsen Kongsberg.
I denne sammenheng har vi hatt 2 pusemammaer med sine små boende her hos oss i perioden Juli og fram til nå...
Første pusemamma`n måtte vi dessverre la slippe, etter at hun ble diagnostisert med nyresvikt, i tillegg til at hun var vill, sky og ikke så reint lite aggressiv...
Vi ventet så lenge vi kunne, Puseline ble avlivet da de 3 ungene hennes var knappt 2 mnd gamle.
De siste månedene (fra ca 3 Juli) har vi hatt ei ny pusefrøken med 4 barn boende på "katterommet" i 2 etg.
Alfa er ei nydelig lita frøken, som er ekstremt tålmodig med sine små, har hatt mer enn nok melk og har hele tiden vært ekstremt kosete og kontaktsøkende mot mennesker!
Nå er kattungene hennes 10 uker gamle, og om 2 uker er de gamle nok til å "flytte hjemmenifra", ja 2 av de er sågår allerede tinget!:) Lille Timmy er holdt av til nye eiere og lille Kiss skal bo hos min stebror og hans lille datter!:)
Men, og her er problemet; Alfa er det nesten umulig å finne et godt hjem til! Dette skyldes mest sannsynligvis det faktum at hun er voksen, og ikke en liten, søt babykatt...
Men hvorfor er det sånn, egentlig???
Alfa har levd ute, uvisst hvor lenge, født og oppdratt 2 kull kattunger (som vi vet om), bodd i minst 2 forskjellige fosterhjem, hatt ukjente mennesker, lukter og en haug andre kjæledyr rundt seg 24 timer i døgnet fra hun ble fanget inn i sommer...
Hun er fremdeles; kosete, kontaktsøkende, vakker, har sort og hvit veeeldig blank pels, elsker kos og å "prate" med mennesker, og hun savner et EGET hjem!
Dessverre har ikke jeg og min kjære noen som helst anledning til å adoptere henne, pga vi har intet mindre enn 6 dyr i hus p.d.d! Den ene av kattene har sågar nyresvikt, og er litt "bitchy", og dermed ikke egnet til å introdusere for en ny katt, ihvertfall ikke ei hukatte....
Og tru meg; hadde vi hatt anledning, hadde Alfa vært adoptert for lenge siden!!!:)
Så; kjenner du noen som er ute etter å adoptere seg en katt, som er på utkikk etter en tålmodig, snill, kosete, kontaktsøkende og hengivende jentepus; SI IFRA TIL MEG!!!
Legg igjen en beskjed her inne, eller mail meg på; maroe79@online.no
Vær så snill; hjelp meg å hjelpe denne nydelige pusen som så absolutt har fortjent det aller beste menneskene har å by på!:)
Matilde og Alfa:)
Som noen kanskje har oppfattet, så er jeg og min kjære sambo fosterhjem for Dyrebeskyttelsen Kongsberg.
I denne sammenheng har vi hatt 2 pusemammaer med sine små boende her hos oss i perioden Juli og fram til nå...
Første pusemamma`n måtte vi dessverre la slippe, etter at hun ble diagnostisert med nyresvikt, i tillegg til at hun var vill, sky og ikke så reint lite aggressiv...
Vi ventet så lenge vi kunne, Puseline ble avlivet da de 3 ungene hennes var knappt 2 mnd gamle.
De siste månedene (fra ca 3 Juli) har vi hatt ei ny pusefrøken med 4 barn boende på "katterommet" i 2 etg.
Alfa er ei nydelig lita frøken, som er ekstremt tålmodig med sine små, har hatt mer enn nok melk og har hele tiden vært ekstremt kosete og kontaktsøkende mot mennesker!
Nå er kattungene hennes 10 uker gamle, og om 2 uker er de gamle nok til å "flytte hjemmenifra", ja 2 av de er sågår allerede tinget!:) Lille Timmy er holdt av til nye eiere og lille Kiss skal bo hos min stebror og hans lille datter!:)
Men, og her er problemet; Alfa er det nesten umulig å finne et godt hjem til! Dette skyldes mest sannsynligvis det faktum at hun er voksen, og ikke en liten, søt babykatt...
Men hvorfor er det sånn, egentlig???
Alfa har levd ute, uvisst hvor lenge, født og oppdratt 2 kull kattunger (som vi vet om), bodd i minst 2 forskjellige fosterhjem, hatt ukjente mennesker, lukter og en haug andre kjæledyr rundt seg 24 timer i døgnet fra hun ble fanget inn i sommer...
Hun er fremdeles; kosete, kontaktsøkende, vakker, har sort og hvit veeeldig blank pels, elsker kos og å "prate" med mennesker, og hun savner et EGET hjem!
Dessverre har ikke jeg og min kjære noen som helst anledning til å adoptere henne, pga vi har intet mindre enn 6 dyr i hus p.d.d! Den ene av kattene har sågar nyresvikt, og er litt "bitchy", og dermed ikke egnet til å introdusere for en ny katt, ihvertfall ikke ei hukatte....
Og tru meg; hadde vi hatt anledning, hadde Alfa vært adoptert for lenge siden!!!:)
Så; kjenner du noen som er ute etter å adoptere seg en katt, som er på utkikk etter en tålmodig, snill, kosete, kontaktsøkende og hengivende jentepus; SI IFRA TIL MEG!!!
Legg igjen en beskjed her inne, eller mail meg på; maroe79@online.no
Vær så snill; hjelp meg å hjelpe denne nydelige pusen som så absolutt har fortjent det aller beste menneskene har å by på!:)
Matilde og Alfa:)
Abonner på:
Innlegg (Atom)

.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)



.jpg)
