fredag 29. august 2014

Etter ferien kommer hverdagen...

...og deilig er det!:)

Her har vi hatt 3 late uker med mye regnvær og ditto tv-titting, slafing i sofaen og litt sjukdom , dessverre.

Nå er gubben tilbake i jobb, Lyx er borte igjen, og vi har adoptert 2 kaniner til (alt ved det normale, altså;)

De 2 kaninen Ludde Champagne og Kastanje har jo vært i fosterhjem her hos oss siden Januar 2013...så de er vi veldig godt kjent med!:)

Etter å ha vært fosterhjem i 3 år (4 sommere), så er jeg nå helt utslitt. Vi har hatt bortimot 100 dyr i fosterhjem, med stort og smått, ila disse 3 åra, og samtidig har jeg vært temmelig slått ut av sykdom.

Så nå er det altså slutt!

Jeg slutter ikke å bry meg om dyra, selvsagt, men jeg orker ikke være fosterhjem med alt det medfører...fødsler på badet, kattunger i dvd hylla, oppspist tapet og do tømming daglig...mating og bekymring og dyrlege...ikke minst DYRlege ! Har ikke tall på hvor mange ganger vi har tatt med fosterdyr til dyrlege! Og da denne kjerringa (som er den tålmodige her i huset) ikke har hatt førerkort, så må gubben ut og kjøre...og vente, vente, vente hos dyrlegen! Det var i ferd med å knekke oss, så jeg måtte jeg gi meg!:(

Men!

Aldri så gæli at det ikke er godt for noe, tenkte kjerring, og adopterte Kastanje og Champagne;)

Jeg tenkte som så, at skal jeg ikke være fosterhjem, så skal jeg ikke være fosterhjem, så da må jeg jo adoptere istede!:o)

Som tenkt, så gjort...men en uke etter adopsjonen, var livet over for gamle Kastanje:(

Hun var eldre, og har jo levd et hardt liv (heldigvis fikk jeg gitt henne en verdig og god avslutning), så det kom ikke som noe stort sjokk...for meg.

For lille Ludde Champagne, derimot, ble livet plutselig svært så tungt, og slett ikke verdt å leve!

Hun kom ikke lenger løpende for å få kos og pellets da jeg kom inn i rommet, hun lå og sov oppi doen sin (sjeldent et godt tegn for dyr, og slett IKKE et godt tegn for kaniner), og hun lå mye og "glante" ut i rommet...

Fordi kaniner er venner for livet, og trives best sammen med en artsfrende (forutsatt at begge er kastrete, og blir introdusert på riktig måte), så hadde jeg hele tiden tanken om å skaffe en ny venn til Champisen min, i bakhodet...og i forrige uke hadde jeg sett nok! Noe måtte gjøres!

Som tenkt, så gjort (igjen!), jeg tok kontakt med Dyrebeskyttelsen Drammen (Kongsberg hadde ingen kaniner som passet Champagne, inne), "kanindamen" fant en mulig match, og vi avtalte å møtes Mandag 25.08.

Bondingprosessen ble satt igang, og lille Rufus fikk møte Champagne...og vice versa!:)

Da ble det plutselig liv og røre! Og for et liv! For ei røre!

Champagne har "våknet"; hun kommer løpende for å tigge pellets, går i bena på meg, tar imot kos, og får vask og suss på nesa av lille Rufus (som er helt forelsket, stakkar;)

Så sånn hadde det seg, at vi plutselig ble eiere av hele 5 kaniner, og nå har 9 dyr totalt!

Og før du sier; "jøss" De der er gale", så må jeg bare si at det er JEG som er gal! Min mann har absolutt ingenting med anskaffelsene å gjøre;)

Dette til tross; for en MANN jeg har!

Han koser, steller, lufter (bikkja, ikke kaninene), bygger utegård (til kaninene, ikke bikkja;), mekker og ordner, lager foringsstasjon til kaninene i 2 etg, lager smarte løsninger så alle får gå så fritt som mulig. Han ordner og fikser og finner seg i nært sagt ALT!

For en MANN jeg har! Er det noe rart jeg elsker`n ??:))

Så; nok skryt, og over til noe helt annet!;

I neste innlegg kommer oppskriften på en liten babyjakke jeg har designet for en god sak...

oppskriften ble til etterat jeg den siste tiden har engasjert meg stadig mer for veldedighets strikking på Facebook...der inne har jeg funnet en flott side, som jeg ønsket å "gi" en oppskrift til...

Så følg meg, straks kommer det et nytt innlegg, men en nydelig, liten jakkeoppskrift:)

Ha en rikttig så flott helg, alle sammen!:)

Matilde og dyrehagen.

2 kommentarer:

  1. Gratulerer med Ludde og Rufus, venter i spenning på bilde av de "nyforelskede" ;-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk, du snille svigerinne!:)

    Sender deg bilde i morra (sms), da Samsung og pc ikke er venner:(

    De er sååå søte sammen!:)

    SvarSlett

Bloggarkiv